Christian Hammer og Negina Mamadova smiler på Tripletex-kontoret med datamaskiner og et banner hvor det står "Where the magics happens".

AI forsterker kundeopplevelsen

Takket være målrettet innsats og engasjement i Tripletex, er det allerede integrert mye AI-funksjonalitet i systemet.

– Noen av tjenestene vi har rullet ut til kundene våre – med stor suksess – er bilagsautomatisering og AI-assistenten, sier Christian Hammer.

Han jobber som Product Manager i Optimus-teamet i Tripletex, som fokuserer på hvordan AI brukes i systemet.

– AI-assistenten i Tripletex bistår deg som trenger hjelp i systemet. Den svarer på spørsmål og forklarer deg hvordan du kan løse eventuelle utfordringer. Bare hittil i år har assistenten tatt imot tusenvis av henvendelser.

Les også: Endringen fra Skatteetaten som påvirker alle norske selskaper

Fornøyde kunder

Prosjektet med å bygge og videreutvikle AI-assistenten er et tverrfaglig samarbeid mellom utvikling, forretningsutvikling og hjelpesenteret. I januar i år ble assistenten tilgjengelig for alle kunder i Tripletex.

– Vi har blant annet innført ny teknologi som Chat GPT 4. Ikke minst har vi jobbet mye med å tilpasse hjelpedokumentasjonen vi har, slik at assistenten skal klare å hjelpe kundene våre best mulig, forklarer Hammer.

Skjermbilde av et programvaregrensesnitt som viser en rullegardinmeny med alternativer knyttet til regnskap og økonomistyring, forbedret med AI-assistenten.
Når du stiller et spørsmål leter AI-assistenten i ulike databaser for å finne svaret. Etter noen sekunder får du svar.

– Det er gøy å se hvor gode resultatene er allerede, sier Hammer og oppsummerer:

I løpet av årets første tre måneder kom det over 135 000 spørsmål til AI-assistenten

  • Over 80 % av svarene er korrekte
  • 24 % av spørsmålene ble stilt utenfor arbeidstid – som betyr at vi kan tilby kundene enda bedre kundeservice
  • Kun 11 % av spørsmålene gikk videre til support
  • Folk er like fornøyd som når de får menneskelig support
Et skjermbilde av en Facebook-kommentarutveksling mellom Linda Jenssen og en AI-assistent, inkludert emojier og likes.
Gode erfaringer: På kort tid har AI-assistenten blitt et nyttig verktøy for kundene i Tripletex.

Videreutvikler AI-assistenten

Selv om Tripletex har jobbet med kunstig intelligens i mange år, er det først det siste året at utviklingen virkelig har satt fart.

– For oss er det viktig å skape smarte løsninger som gir kunden full kontroll og oversikt over sin egen bedrift – derfor er det givende å se at innsatsen gir avkastning, forteller Negina Mamadova, Development Manager for Team Optimus.

Nå jobber teamet med å videreutvikle AI-assistenten til å fungere som en copilot i Tripletex.

– Dette innebærer mange nye egenskaper, som at den vil svare på juridiske spørsmål, lage finansielle rapporter for deg, generere grafer basert på tallene dine og svare på spørsmål som du har om disse tallene, forklarer hun.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.