— Vær forberedt på å gjøre alt

Gründerlivet er morsomt, men det består også av ekstremt hard jobbing. Kun 30 % av alle bedrifter som startes opp i Norge årlig vil vokse videre og skape nye arbeidsplasser. Hva er det egentlig som skiller en suksessbedrift fra en som ikke klarer seg? Hege gir sine fem beste tips til oppstartsbedrifter.

Hege er daglig leder i Tripletex

Det florerer med tips om hvordan man blir en god gründer, hvordan man lykkes, hvordan man blir rik og hvordan man bør gå frem for å bli hørt av investorer og kunder. Vi skjønner at det kan bli overveldende, men her deler daglig leder i Tripletex, Hege, sine aller beste tips til oppstartsbedrifter.

Stol på deg selv og din egen magefølelse.

Dette rådet har vi levd etter helt siden starten. Vi har fått mange gode råd og vennlige advarsler. Men det å stole på sin egen intuisjon og sin egen idé er ikke så dumt. Du vet selv best tankene bak noe og hensikten med de avgjørelser som tas. Stol på deg selv og vær tro mot det som definerer dere fra starten av.

Vær bevisst på kulturen som bygges fra dag én.

Det er ekstremt viktig å være tydelig på hvilken kultur, hvilke leveregler og hvilke holdninger man ønsker å bygge i en bedrift helt fra oppstart og kontinuerlig under vekstfasen.

Ikke bruk penger du ikke har.

Noen investeringer må selvsagt til, men det å ta “tæring etter næring” er slett ikke gammeldags! Vær nøktern fra starten av og viderefør denne holdningen inn i vekstfasen selv om bedriften begynner å bli lønnsom.

Kollegaer i konstruktivt og positivt møte

Vær forberedt på å gjøre alt, men ansett folk i tide.

Som gründer har man ikke mange ansatte som man kan delegere arbeidsoppgaver til, så man må selv være sjef, sentralbord, sekretær, lagermedarbeider, kantineansatt og alt annet. Dette er jo en del av det som er gøy med å være gründer, og det må til for at det skal gå rundt. Likevel er det viktig å unngå fellen der man tror at man kan fikse alt selv for lenge. Ansett nye ressurser i tide – og gjerne litt før det er helt nødvendig!

Les også vårt blogginnlegg om alle kostnader forbundet med å ansette nye mennesker.

Ha det gøy!

Engasjement, positivitet, et godt arbeidsmiljø og mye moro skaper trivsel og gir et helt nødvendig grunnlag for å skape noe nytt. En gründerbedrift opplever ofte høyt arbeidspress uten for mange verktøy og frynsegoder. Derfor er det ekstremt viktig å fokusere på andre verdier som man skaper uten for store kostnader i form av tid og penger.

Lykke til med din idé og ditt produkt! Vi heier på dere 🙂


Dette blogginnlegget er en del av en serie med blogginnlegg som skal hjelpe, veilede og inspirere oppstartsbedrifter.

Sjekk ut resten av våre innlegg for oppstartsbedrifter

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Nyhet: Registrer ordrelinjer og materiell direkte på prosjekter i appen!

Kast huskelappeneNå slipper du å notere ned materialbruken på lapper, eller i verste fall huske på alt du skal registrere.Ved å registrere ordrelinjer og materiell i appen får du gjort…

Les mer

Video: Dette lanserte vi i oktober

Den siste måneden har vi jobbet hardt med lanseringer som skal gjøre Tripletex litt raskere, enklere og til og med litt penere. For en komplett gjennomgang kan du se videoen…

Les mer

Lager og logistikk for nettbutikker

Synkroniser nettbutikken med økonomisystemet ditt Ved å sitte i ulike systemer som ikke snakker sammen, er det mange bedrifter som sløser vekk verdifull tid og arbeidskraft på manuelle prosesser. Det…

Les mer