Hva er crowdsourcing?

Crowdsourcing er en paraplybetegnelse for metoder som innebærer å gi en oppgave til en gruppe mennesker, som deretter bidrar frivillig med ideer, ressurser eller arbeidsinnsats for å skape et produkt eller løse et problem. Med tiden har det vokst fram en rekke varianter av denne typen dugnader, tilpasset ulike bruksområder.

Kort fortalt er det snakk om ulike typer digitale «ressursdugnader». De kan ha ulike formål, men kjennetegnes blant annet av et stort antall bidragsytere, lav terskel for å bidra, og en uforpliktende relasjon mellom oppdragsgiver og bidragsyter. Målet kan være å få innspill og tilbakemeldinger på et etablert produkt, å samle ideer til nye produkter eller tjenester, å finansiere nye initiativer, eller å få løst konkrete arbeidsoppgaver, for å nevne noe. Crowdfunding og crowdlending er to eksempler på crowdsourcing.

Selv om «crowd»-begrepene er av nyere dato, er det veldig ofte snakk om nye navn på gamle konsepter, men satt i ny kontekst eller gitt nytt liv takket være nye tjenester og ny teknologi.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Et ønske om å få fisk ble til en av Norges raskest voksende bedrifter

– Vi har jo fisket veldig, veldig mye. Men nesten aldri fått fisk, ler Ørjan Opperud. Han og kompisene Magnus Olsen og Morten Lindtvedt vokste opp sammen i Larvik i…

Les mer

Skatteregler ved elbil som firmabil

Dyrt drivstoff, bompenger og miljøhensyn gjør at stadig flere velger elbil. Ved bruk av egen bil i arbeid er det mange som mottar kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver. Bruk av firmabil privat…

Les mer

5 gode grunner til rutinemessig kredittsjekk

Vi nærmer oss slutten av et turbulent år med etterdønninger av koronapandemi, renteøkning, prisvekst, varemangel og konkursøkning. Kort oppsummert er vi inne i en periode med stor usikkerhet og raske…

Les mer