Hva er crowdsourcing?

Crowdsourcing er en paraplybetegnelse for metoder som innebærer å gi en oppgave til en gruppe mennesker, som deretter bidrar frivillig med ideer, ressurser eller arbeidsinnsats for å skape et produkt eller løse et problem. Med tiden har det vokst fram en rekke varianter av denne typen dugnader, tilpasset ulike bruksområder.

Kort fortalt er det snakk om ulike typer digitale «ressursdugnader». De kan ha ulike formål, men kjennetegnes blant annet av et stort antall bidragsytere, lav terskel for å bidra, og en uforpliktende relasjon mellom oppdragsgiver og bidragsyter. Målet kan være å få innspill og tilbakemeldinger på et etablert produkt, å samle ideer til nye produkter eller tjenester, å finansiere nye initiativer, eller å få løst konkrete arbeidsoppgaver, for å nevne noe. Crowdfunding og crowdlending er to eksempler på crowdsourcing.

Selv om «crowd»-begrepene er av nyere dato, er det veldig ofte snakk om nye navn på gamle konsepter, men satt i ny kontekst eller gitt nytt liv takket være nye tjenester og ny teknologi.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Agro Økonomi legges ned – anbefalinger fra et regnskapsbyrå

Etter å ha vært en del av Tripletex siden 2016 ble det i fjor besluttet at Agro Økonomi og Tripletex skulle forene sine styrker. Det for å sikre høyest mulig…

Les mer

Flytende suksess: Hoppet av pilotkarrieren for å starte badstuebedrift

Det ligger en viss ironi i at det var flytende badstuer som skulle bli starten på Kristin Lorange sin gründerkarriere – hun som i utgangspunktet likte verken badstue eller kaldt…

Les mer

Ledelse: Verdier i bunn for god motivasjon

Denne artikkelen sto først på trykk i LederNytt og gjengis med tillatelse fra redaksjonen. Skrevet av Inger Lise Kontochristos. Oustad mener at noe av grunnlaget for god motivasjon som leder,…

Les mer