Hva er crowdsourcing?

Crowdsourcing er en paraplybetegnelse for metoder som innebærer å gi en oppgave til en gruppe mennesker, som deretter bidrar frivillig med ideer, ressurser eller arbeidsinnsats for å skape et produkt eller løse et problem. Med tiden har det vokst fram en rekke varianter av denne typen dugnader, tilpasset ulike bruksområder.

Kort fortalt er det snakk om ulike typer digitale «ressursdugnader». De kan ha ulike formål, men kjennetegnes blant annet av et stort antall bidragsytere, lav terskel for å bidra, og en uforpliktende relasjon mellom oppdragsgiver og bidragsyter. Målet kan være å få innspill og tilbakemeldinger på et etablert produkt, å samle ideer til nye produkter eller tjenester, å finansiere nye initiativer, eller å få løst konkrete arbeidsoppgaver, for å nevne noe. Crowdfunding og crowdlending er to eksempler på crowdsourcing.

Selv om «crowd»-begrepene er av nyere dato, er det veldig ofte snakk om nye navn på gamle konsepter, men satt i ny kontekst eller gitt nytt liv takket være nye tjenester og ny teknologi.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

5 tips til årsoppgjøret

Hva er egentlig årsoppgjør? Årsoppgjøret er ikke noe verre enn en status, oppsummering og oversikt over året som har gått. Det er en samlebetegnelse, og omhandler en årsavslutning av områdene…

Les mer

Hva er skattefradrag? De viktigste fradragene du bør kjenne til

Fradragene reduserer det skattbare overskuddet i selskapet, slik at skatten blir lavere. For å  være helt presise snakker vi da om fradrag i inntekten, og ikke i selve skatten –…

Les mer

Suksess med kortreist mat og ekstern regnskapsfører

Fulgte gründerdrømmen – Jeg har alltid hatt lyst til å drive for meg selv. Kokken Kristoffer Pedersen driver Sjøhuset og Bønder i byen sammen med Tom Helge Djuphagen. Det sier…

Les mer