Crowdsourcing er en paraplybetegnelse for metoder som innebærer å gi en oppgave til en gruppe mennesker, som deretter bidrar frivillig med ideer, ressurser eller arbeidsinnsats for å skape et produkt eller løse et problem. Med tiden har det vokst fram en rekke varianter av denne typen dugnader, tilpasset ulike bruksområder.
Kort fortalt er det snakk om ulike typer digitale «ressursdugnader». De kan ha ulike formål, men kjennetegnes blant annet av et stort antall bidragsytere, lav terskel for å bidra, og en uforpliktende relasjon mellom oppdragsgiver og bidragsyter. Målet kan være å få innspill og tilbakemeldinger på et etablert produkt, å samle ideer til nye produkter eller tjenester, å finansiere nye initiativer, eller å få løst konkrete arbeidsoppgaver, for å nevne noe. Crowdfunding og crowdlending er to eksempler på crowdsourcing.
Selv om «crowd»-begrepene er av nyere dato, er det veldig ofte snakk om nye navn på gamle konsepter, men satt i ny kontekst eller gitt nytt liv takket være nye tjenester og ny teknologi.
Jobber du som anleggsarbeider, elektriker, eller i et serviceyrke der du ikke bruker dine private klær i arbeidshverdagen? I mange yrker er det vanlig at arbeidsgiver dekker kostnadene for arbeidsklær.…
Reisefradrag er et skattefradrag som du får for reiser mellom hjem og fast arbeidssted. Reisefradraget får du uavhengig av virkelige utgifter og hvilket transportmiddel du bruker. For de som har…
Sticos Oversikt tilbyr en omfattende løsning for å holde oversikt over alle kunder, oppdrag og frister. Det gir regnskapsførere en daglig, ukentlig eller månedlig oversikt over oppgaver, og sikrer at…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!