Hva er et kasseoppgjør?

Et kasseoppgjør er en avstemming over det registrerte salget man har hatt i løpet av en arbeidsdag. Kasseoppgjøret skal vise beholdningen av kontanter i kassen.

Alle virksomheter med kontantsalg er pliktige til å dokumentere deres daglige salg og opptelling av kassebeholdningen som er registrert på kassaapparat, terminal eller liknende system. Når dette gjennomføres, kaller man det et kasseoppgjør. Man kan også bruke begrepet dagsoppgjør istedenfor kasseoppgjør.

Hensikten med et kasseoppgjør

Det er viktig at kasseoppgjøret utarbeides daglig og korrekt hver gang da det reduserer risikoen for at det forekommer underslag i kassen, det vil si at ansatte stjeler kontanter i kassen. Hvis avstemmingen i kasseoppgjøret ikke er gjennomført riktig, regnes det som et brudd på bokføringsforskriften § 5-3-3.

Hva inneholder kasseoppgjøret?

Kassebeholdningen ved starten av dagen er utgangspunktet for resten av kasseoppgjøret. Deretter noteres dagens totale salg, og det inndeles etter hvor mye som er betalt med kort og hvor mye som er betalt kontant. Til slutt noteres det hvor mye kontanter det er i kassen ved slutten av dagen.

Kasseoppgjøret skal signeres

Den som utfører kasseoppgjøret skal signere dokumentet. Samtidig er det et krav at to personer skal underskrive. Med jevne mellomrom bør kasseoppgjørene bli kontrollert av en overordnet, for å avdekke tilfeldige eller eventuelt bevisste feil.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Suksess med kortreist mat og ekstern regnskapsfører

Fulgte gründerdrømmen – Jeg har alltid hatt lyst til å drive for meg selv. Kokken Kristoffer Pedersen driver Sjøhuset og Bønder i byen sammen med Tom Helge Djuphagen. Det sier…

Les mer

Skatt på utbytte i 2024

Når du har eget aksjeselskap, velger du om du ønsker å være ansatt i ditt eget AS eller ikke.  Dersom du velger å ikke være ansatt, kan du ta penger…

Les mer

Alt du trenger å vite om a-meldingen

Hva er a-meldingen? A-meldingen er en månedlig melding fra arbeidsgivere til NAV, SSB og Skatteetaten. Den inneholder informasjon om følgende: Ansattes inntekt Arbeidsforhold Forskuddstrekk Arbeidsgiveravgift Finansskatt til virksomheten A-meldingen kan…

Les mer

Hei 👋 Usikker på hvilken løsning som passer for deg? Chat med en av våre selgere!