Hva er en betalingspåminnelse?

En betalingspåminnelse kan sendes ut til en kunde etter at den opprinnelige fakturaen har forfalt, for å minne kunden på at det mangler en innbetaling.

Alle regninger har en forfallsdato. Det vil si at kunden må betale regningen innen den bestemte datoen. Dersom fakturaen ikke er betalt innen denne fristen, kan man 14 dager etter denne datoen sende en betalingspåminnelse for å minne kunden på at det mangler en innbetaling. Betalingspåminnelse kan også kalles purring.

Det er maksimum to betalingspåminnelser man kan kreve gebyr på. Renter kan kreves fra den dagen regningen skulle ha vært betalt, til forfall på betalingspåminnelsen. Det kan kreves inn et gebyr lik en tidel av den gjeldende inkassosatsen når det sendes ut en betalingspåminnelse.

Betalingspåminnelse er ikke det samme som betalingsoppfordring

Hvis betalingspåminnelser ikke betales, kan man sende inkassovarsel. Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Solide verktøy gjør jobben enklere

Hva er det Oslo buss driver med? Kort sagt så flytter vi mennesker fra A til B og er blant de største turbusselskapene på Østlandet. Vi er rett rundt 100…

Les mer

Gir ut Norges dyreste bok

– Han er en morsom fyr å jobbe med, sier Thomas Aastad, regnskapsfører i Wepe regnskap. Han har samarbeidet med Sjur Dagestad siden 2015. Sjur har logget seg på fra…

Les mer

Slik bruker du elektro- og VVS-modulene enda smartere

Hvis du har brukt en av disse modulene en stund er du trolig allerede kjent med at det er enkelt å både knytte - og fakturere - timer og kostnader…

Les mer