Hva er en betalingspåminnelse?

En betalingspåminnelse kan sendes ut til en kunde etter at den opprinnelige fakturaen har forfalt, for å minne kunden på at det mangler en innbetaling.

Alle regninger har en forfallsdato. Det vil si at kunden må betale regningen innen den bestemte datoen. Dersom fakturaen ikke er betalt innen denne fristen, kan man 14 dager etter denne datoen sende en betalingspåminnelse for å minne kunden på at det mangler en innbetaling. Betalingspåminnelse kan også kalles purring.

Det er maksimum to betalingspåminnelser man kan kreve gebyr på. Renter kan kreves fra den dagen regningen skulle ha vært betalt, til forfall på betalingspåminnelsen. Det kan kreves inn et gebyr lik en tidel av den gjeldende inkassosatsen når det sendes ut en betalingspåminnelse.

Betalingspåminnelse er ikke det samme som betalingsoppfordring

Hvis betalingspåminnelser ikke betales, kan man sende inkassovarsel. Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Lønnsjustering og etterbetaling – dette bør du som bedrift tenke på

Våren er sesong for blomsterspiring, fuglesang – og lønnsjustering. Grunnlønnen skal blant annet tilpasses endringer i markedet. Ikke minst skal justeringen speile de ansattes bidrag til bedriften, deres prestasjoner og…

Les mer

Skal du føre regnskapet selv? Dette må du vite

Artikkelen er skrevet av fageksperter i Sticos, Elin Petersen og Tor Magnus Olsen. Mange velger å føre regnskapet selv, uten å tenke over hva det betyr. Selv om regnskapsprogrammene blir…

Les mer

AI er endelig tilgjengelig for alle

AI forsterker kundeopplevelsen Takket være målrettet innsats og engasjement i Tripletex, er det allerede integrert mye AI-funksjonalitet i systemet. – Noen av tjenestene vi har rullet ut til kundene våre…

Les mer