Hva er en kundefordring?

Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg. Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.

Vurdering av kundefordringenes størrelse

Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.

Kundefordringer i regnskapet

Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500.

Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Gir ut Norges dyreste bok

– Han er en morsom fyr å jobbe med, sier Thomas Aastad, regnskapsfører i Wepe regnskap. Han har samarbeidet med Sjur Dagestad siden 2015. Sjur har logget seg på fra…

Les mer

– Starten på en AI-revolusjon innen produktutvikling

Kort oppsummert: Dette var inspirerende!  Hackathon med temaet "Gjør Tripletex smartere" ble enkelt og greit en stor suksess!  Over 140 talentfulle personer fra forskjellige avdelinger i Tripletex, hovedsakelig fra produkt…

Les mer

Solide verktøy gjør jobben enklere

Hva er det Oslo buss driver med? Kort sagt så flytter vi mennesker fra A til B og er blant de største turbusselskapene på Østlandet. Vi er rett rundt 100…

Les mer