Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg. Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.
Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.
Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500.
Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).
Hva er bærekraftsrapportering? Bærekraftsrapportering handler om å gi en oversikt over hvordan bedriften påvirker miljøet, samfunnet og økonomien. Denne typen rapportering hjelper selskaper med å vise hvordan de arbeider for…
– Jeg pleier egentlig ikke å stille opp på sånne ting. Det er bare fordi jeg er så fornøyd at jeg gjør et unntak, så du må virkelig gjøre en…
Denne artikkelen er skrevet av sommerstudentene Johanna, Magnus, Aksel og Kristin. I sommer har vi vært så heldige å få jobbe i Tripletex, og teste ut hvordan arbeidslivet kan se…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!