Hva er en kundefordring?

Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg. Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.

Vurdering av kundefordringenes størrelse

Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.

Kundefordringer i regnskapet

Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500.

Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Suksess med kortreist mat og ekstern regnskapsfører

Fulgte gründerdrømmen – Jeg har alltid hatt lyst til å drive for meg selv. Kokken Kristoffer Pedersen driver Sjøhuset og Bønder i byen sammen med Tom Helge Djuphagen. Det sier…

Les mer

6 steg for å starte din nettbutikk

Denne artikkelen er en del av et samarbeid mellom Tripletex og Butikkbloggen.no og ble først publisert på Butikkbloggen.no Du har bestemt hva du vil selge, navnet på butikken er klart…

Les mer

Hva er foretaksregisterloven?

Først litt om Foretaksregisteret Foretaksregisteret er en offentlig database administrert av Brønnøysundregistrene, hvor alle foretak som driver næringsvirksomhet i Norge må registrere seg. Registeret inneholder detaljert informasjon om selskapers struktur,…

Les mer