Hva er en kundefordring?

Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg. Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.

Vurdering av kundefordringenes størrelse

Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.

Kundefordringer i regnskapet

Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500.

Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Nå forenkler vi fakturering i Tripletex enda mer

Vi har nå begynt arbeidet med å forenkle fakturering i Tripletex. Dette er en endring som vil rulles ut gradvis, og det er foreløpig kun noen få av kundene våre…

Les mer

Hvordan søke om finansiering for din bedrift

De vanligste formene for bedriftsfinansiering er kassekreditt og flerårige nedbetalingslån. Kassekreditt er beregnet på kortsiktige behov, mens flerårige lån er mer strategiske investeringer i for eksempel arbeidsmaskiner eller eiendom.  Hvordan…

Les mer

– Utrolig glade for støtte fra Tripletex

Tripletex har i 2023 et samarbeid med den frivillige organisasjonen Hold Norge Rent, som jobber mot forsøpling i naturen. Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Hold Norge Rent etter gjennomføringen…

Les mer