Hva er årsoppgave?

Årsoppgaven er en viktig del av skattemeldingen, som du er pålagt å levere til Skatteetaten hvert år.

Årsoppgaven gir et sammendrag av eksempelvis inntekter, fradrag, skattetrekk og realiserte gevinster en bedrift, organisasjon eller et idrettslag har hatt i løpet av et år. Det er vanlig å få årsoppgave tilsendt fra de du har faste betalinger til eller har eiendeler hos, som banken, NAV, forsikringsselskaper eller lignende. Privatpersoner får en sammenstilling av inntekter og forskuddstrekk fra arbeidsgiver

Opplysningene er en del av skattemeldingen

Årsoppgaver sendes ut januar hvert år. Samtidig blir de sendt til Skatteetaten, og opplysningene blir inkludert i den forhåndsutfylte skattemeldingen.

Du må likevel selv sørge for å kontrollere at opplysningene stemmer overens med det som står i skattemeldingen.

Slik bruker du årsoppgaven

Når du fyller ut skattemeldingen din, vil du bli bedt om å oppgi informasjon om bedriftens inntekter og utgifter i løpet av året. Årsoppgaven gir deg denne informasjonen på en oversiktlig måte, og du kan bruke den til å kontrollere og fylle ut skattemeldingen.

Pass på at all informasjonen du legger inn er nøyaktig og at du har dokumentasjon for inntekter og utgifter som du oppgir.

Årsoppgave for enkeltpersonforetak

Hvis du driver et enkeltpersonforetak, får du ikke en egen årsoppgave for selskapet, men for deg som privatperson som dekker begge deler. Det er fordi du og ditt ENK er én juridisk og økonomisk enhet.

Dersom du ikke er ansatt noe annet sted, mottar du heller ikke en sammenstilling av inntekter og forskuddstrekk fra arbeidsgiver.

Årsoppgave for AS

Aksjeselskap mottar årsoppgaver fra eksempelvis banken. Kontrollér at opplysningene stemmer overens med ditt regnskap.

Årsoppgave vs. årsregnskap: Hva er forskjellen?

Årsregnskap er en sammenstilling av bedriftens økonomiske situasjon, og en offentlig tilgjengelig rapport som må leveres til regnskapsregisteret. Les mer om årsregnskap her.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Likviditetsbudsjett 2024 – få kontroll på likviditeten

Men først, hva er et likviditetsbudsjett? Likviditetsbudsjettet er en virksomhets oversikt over planlagte innbetalinger og utbetalinger i en fremtidig periode, som forteller om man har penger nok til å betale…

Les mer

Skatt på utbytte i 2024

Når du har eget aksjeselskap, velger du om du ønsker å være ansatt i ditt eget AS eller ikke.  Dersom du velger å ikke være ansatt, kan du ta penger…

Les mer

Permittering – regler og plikter for arbeidsgivere

Permittering kan være nødvendig for bedrifter som opplever økonomiske utfordringer, siden det gir en mulighet til å redusere lønnskostnader uten å avslutte ansettelsesforholdet. Når ansatte blir permittert, er de fortsatt…

Les mer

Hei 👋 Usikker på hvilken løsning som passer for deg? Chat med en av våre selgere!