Hva er minstefradrag?

Minstefradrag er et standardfradrag som automatisk trekkes fra inntekten din når du betaler skatt av lønn, trygd eller pensjon. Dette fradraget er ment å dekke vanlige kostnader du har i forbindelse med jobben, som for eksempel utgifter til arbeidsklær, hjemmekontor og faglitteratur. Minstefradraget gjør det enklere for både skattytere og skattemyndigheter, siden du slipper å dokumentere hver enkelt utgift.

Minstefradraget beregnes som en prosentandel av inntekten din, men med en øvre beløpsgrense. For inntektsåret 2024 er satsen 46 % av arbeidsinntekten, med en maksgrense på 104 450 kroner. Dette betyr at hvis 46 % av inntekten din overstiger denne summen, kan du likevel bare kreve minstefradrag på 104 450 kroner. Har du derimot arbeidsrelaterte utgifter som overstiger denne summen, kan du i stedet kreve fradrag for de faktiske kostnadene i skattemeldingen.

Det er viktig å merke seg at eiere av enkeltpersonforetak ikke har rett på minstefradrag. Siden du som eier av et enkeltpersonforetak ikke er ansatt i ditt eget firma, regnes overskuddet som næringsinntekt og ikke lønn. Derfor må du selv dokumentere og kreve fradrag for faktiske utgifter i stedet.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 130 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Hvordan registrere, endre eller slette deg fra mva-registeret

Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…

Les mer

Slik har Tromsø-bedriften sikret solid overskudd hvert år

– Jeg pleier egentlig ikke å stille opp på sånne ting. Det er bare fordi jeg er så fornøyd at jeg gjør et unntak, så du må virkelig gjøre en…

Les mer

Dette ble en gamechanger for byrået

Sticos Oversikt tilbyr en omfattende løsning for å holde oversikt over alle kunder, oppdrag og frister. Det gir regnskapsførere en daglig, ukentlig eller månedlig oversikt over oppgaver, og sikrer at…

Les mer