Reskontro er underkontoer som viser oversikten over krav og transaksjoner til virksomhetens kunder eller leverandører.
Reskontro er en metode for å dele opp hovedboken i underkontoer for kunder, leverandører og i noen tilfeller ansatte. For kunder har man kundereskontro som inneholder utgående fakturaer, kundespesifikasjon og kundefordringer. På samme måte inneholder leverandørreskontroene leverandørfaktura, leverandørspesifikasjon og leverandørgjeld.
En ansattreskontro kan inneholde reiseregninger, utlegg og forskudd på lønn. Dette gir en oversikt over alle transaksjoner med en enkelt leverandør eller kunde, slik at man for eksempel kan se hva man skylder en spesifikk leverandør.
Leverandøren vil på sin side ha en matchende kundereskontro med opplysninger om deg som kunde.
Ved å dele konto i hovedboken inn i flere underkontoer slik at hver kunde og leverandør har hver sin reskontro, vil virksomheten få en bedre systematisk oversikt over alle fordringene og transaksjonene med den enkelte kunde og leverandør.
For eksempel er det normalt at en virksomhet får betalingsfrist på eksempelvis fjorten dager fra sine leverandører til å betale en regning for en levering. For å holde styr på hva virksomheten skylder til hver enkelt leverandør vil reskontro være et godt verktøy som hjelper å holde oversikten.
Reskontroavstemming vil si å analysere et kontoutdrag fra en leverandør i forhold til sitt eget regnskap, både at man har med alle fakturaer fra leverandøren, og om alle betalinger er gjort riktig.
Reskontroavstemming er viktig for å se at alle betalinger i henhold til leverandørene er gjort riktig, og se at leverandørens kontoutdrag stemmer med virksomhetens eget.
Hvis man har gjort en bankavstemming, vil sannsynligvis leverandørbetalingene være riktige. Hvis det skulle være noen avvik, kan man høre med leverandøren og finne ut av hva som er feil.
Hvis det er noen fakturaer som mangler, burde disse føres inn i regnskapet, slik at det stemmer med leverandørens regnskap.
Regnskapsrapporteringen skal etter loven spesifiseres. Virksomheter skal altså være i stand til å utarbeide kunde- og leverandørspesifikasjon minst en gang hver fjerde måned. For mer informasjon, se Lovdatas nettsider.
Denne artikkelen er skrevet av sommerstudentene Johanna, Magnus, Aksel og Kristin. I sommer har vi vært så heldige å få jobbe i Tripletex, og teste ut hvordan arbeidslivet kan se…
Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…
– Jeg pleier egentlig ikke å stille opp på sånne ting. Det er bare fordi jeg er så fornøyd at jeg gjør et unntak, så du må virkelig gjøre en…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!