Tap på fordring er hvor mye av kundefordringene som må ansees som tapt for virksomheten.
Tap på fordring må regnskapsføres ettersom kundefordringene, det vil si det som kundene skylder virksomheten for å ha kjøpt et produkt eller en tjeneste, skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs og som derfor ikke er i stand til å betale hele eller deler av beløpet.
Avsetning i tap på fordring
Avsetning i tap på fordring inneholder hvor mye av kundefordringene som er i balansen i slutten av året, som selskapet forventer å tape i fremtiden. Endringen av denne balansekontoen, som er differansen mellom inngående balanse og utgående balanse, skal altså legges til resultatkontoen. Dette gjør man for at årsregnskapet skal gi et best mulig bilde av selskapet, siden det hender at ikke alle kundene i fremtiden betaler inn for sitt krav.
I denne forbindelsen er det viktig å huske på følgende lovbestemte regler:
1. For at man skal få fradrag på skatten, må kravet være endelig konstatert tapt (for eksempel ved konkurs), jf. Skatteloven § 6-2 (2).
2. Tidligere bokført utgående moms kan korrigeres hvis fordringen er endelig konstatert tapt, jf. Merverdiavgiftsloven § 4-7 (1).