Sykepenger erstatter inntekten til ansatte som er sykemeldt og ikke kan jobbe på grunn av sykdom eller skade. Det er arbeidsgiveren som dekker utbetalingene i de første 16 dagene av sykefraværet, kjent som arbeidsgiverperioden. Etter denne perioden tar NAV over ansvaret for utbetalingene.
For å sikre korrekt håndtering av sykepenger, må arbeidsgiver sørge for at inntektsmeldingen sendes til NAV så snart den ansatte sender inn søknaden om sykepenger. Dersom arbeidsgiveren forskutterer sykepengene, vil de få en kopi av søknaden og være ansvarlig for utbetalingen til den ansatte. Hvis ikke, sendes søknaden direkte til NAV.
Det er også viktig å være oppmerksom på at NAV krever at den ansatte har en pensjonsgivende inntekt på over 50 % av grunnbeløpet for å ha rett til sykepenger etter arbeidsgiverperioden. For 2024/2025 er dette beløpet 62 014 kroner.
Feriepenger og sykepenger: Arbeidsgivere dekker feriepenger som ved vanlig lønn i arbeidsgiverperioden. NAV dekker feriepenger for maksimalt 48 dager per år med en sats på 10,2 %.
Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…
– Vi sparer veldig mye tid. Alt fra rapportering, MVA-oppgaver og lønnskjøring går mye raskere etter overgangen til Tripletex, sier statsautorisert regnskapsfører Martine Nilsen, i Wahlstrøm Regnskap og Rådgivning. Digitaliserer…
– Jeg pleier egentlig ikke å stille opp på sånne ting. Det er bare fordi jeg er så fornøyd at jeg gjør et unntak, så du må virkelig gjøre en…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!