Hva er frikortgrensen?

Frikortgrensen er den maksimale inntekten du kan tjene i løpet av et kalenderår uten å måtte betale skatt. Beløpet fastsettes årlig av Skatteetaten, og kan variere fra år til år.

Dette er spesielt aktuelt hvis du er ung, student eller jobber deltid. Du må regne sammen alt du tjener fra alle arbeidsgivere gjennom året for å vite om du holder deg under grensen, og dersom inntekten din går over frikortgrensen, må du skatte av hele beløpet. Ikke bare det som er over grensen. 

Husk at frikortet bare gjelder for ett år av gangen og at du må søke nytt frikort når et nytt år starter.

Frikortgrensen i 2026 er 100 000 kroner, det samme som i 2025.

En skjeggete mann med briller smiler til kameraet i moderne kontormiljø, mens en person med caps jobber i bakgrunnen.

Hold bedriften oppdatert

Meld deg på det månedlige nyhetsbrevet vårt og få regnskapstips, oppdateringer om lovendringer og nye digitale løsninger rett i innboksen.

Siste nytt fra Tripletex

Fordeler og ulemper med enkeltpersonforetak

Selv om det er mange fordeler med enkeltpersonforetak (ENK), er det ikke nødvendigvis riktig valg i alle tilfeller. Bak den forlokkende enkeltheten og fleksibiliteten med et enkeltpersonforetak kan det gjemme…

Les mer

Frynsegoder: Hva er skattefritt og hva må rapporteres?

Hva er frynsegoder? Frynsegoder, også kalt naturalytelser, er goder som arbeidsgiver kan gi til de ansatte utenom vanlig lønn. Det kan være alt fra firmabil og fri mobil til firmaturer…

Les mer

Fordeler og ulemper med aksjeselskap (AS)

Aksjeselskap (AS) har blitt en populær organisasjonsform for stadig flere – også for mindre virksomheter som tidligere ville valgt et enkeltpersonforetak. 3 fordeler med AS 1. Begrenset risiko med AS…

Les mer