Hva er et omdømme?

Omdømme er et begrep som kan brukes om en bedrift, og handler om hvilke meninger omverdenen har om det som bedriften leverer og det som forventes av den. En bedrifts omdømme er altså et immaterielt bilde eller oppfatning som eksterne personer og andre har om bedriften.

Omdømme kan oppstå på grunn av forventninger

Det er ofte omverdenens forventninger til en virksomhet som har noe å si for deres omdømme. Eksterne interessenter har gjerne forventninger til hva bedriften skal levere, og bedriftens omdømme kan dermed påvirkes av om de leverer det som blir forventet.

Hva kan påvirke omdømme?

Det er flere ulike ting en bedrift gjør som kan påvirke deres omdømme. Om de gjør noe positivt eller negativt for samfunnet, sponser noe, har noen saker i media og så videre.

Omdømme kan brukes om merkevare

Omdømme brukes gjerne for å forklare den verdien et merke eller «brand» kan ha utenom deres håndfaste og materielle verdier. Man kan også bruke begrepet omdømme i sammenheng med en virksomhets «image» og rykte.

Man kan sette en verdi på omdømme, fordi det kan gi en langsiktig verdi. Det kalles da ofte goodwill. Omdømme som goodwill kan skrives inn i regnskapet som en immateriell verdi, det vil si en verdi tilhørende noe som ikke er fysisk som anleggsmidler, bygninger og så videre. Goodwill posteres da i balansen.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Endringen fra Skatteetaten som påvirker alle norske selskaper

Årsoppgjøret kan gjerne beskrives som nyttårsaften for regnskapet, selv om mange næringsdrivende assosierer det med alt annet enn fest og fyrverkeri. – Vi forstår at prosessen kan være tidkrevende og…

Les mer

Lønnsjustering og etterbetaling – dette bør du som bedrift tenke på

Våren er sesong for blomsterspiring, fuglesang – og lønnsjustering. Grunnlønnen skal blant annet tilpasses endringer i markedet. Ikke minst skal justeringen speile de ansattes bidrag til bedriften, deres prestasjoner og…

Les mer

AI er endelig tilgjengelig for alle

AI forsterker kundeopplevelsen Takket være målrettet innsats og engasjement i Tripletex, er det allerede integrert mye AI-funksjonalitet i systemet. – Noen av tjenestene vi har rullet ut til kundene våre…

Les mer