Omdømme er et begrep som kan brukes om en bedrift, og handler om hvilke meninger omverdenen har om det som bedriften leverer og det som forventes av den. En bedrifts omdømme er altså et immaterielt bilde eller oppfatning som eksterne personer og andre har om bedriften.
Det er ofte omverdenens forventninger til en virksomhet som har noe å si for deres omdømme. Eksterne interessenter har gjerne forventninger til hva bedriften skal levere, og bedriftens omdømme kan dermed påvirkes av om de leverer det som blir forventet.
Det er flere ulike ting en bedrift gjør som kan påvirke deres omdømme. Om de gjør noe positivt eller negativt for samfunnet, sponser noe, har noen saker i media og så videre.
Omdømme brukes gjerne for å forklare den verdien et merke eller «brand» kan ha utenom deres håndfaste og materielle verdier. Man kan også bruke begrepet omdømme i sammenheng med en virksomhets «image» og rykte.
Man kan sette en verdi på omdømme, fordi det kan gi en langsiktig verdi. Det kalles da ofte goodwill. Omdømme som goodwill kan skrives inn i regnskapet som en immateriell verdi, det vil si en verdi tilhørende noe som ikke er fysisk som anleggsmidler, bygninger og så videre. Goodwill posteres da i balansen.
Smørtorget fikk en pangstart på første driftsår, med inntekter på 1,1 millioner kroner i 2013. Steg for steg bygget gründer og daglig leder Hilde Eilertsen Sletvold seg oppover. Hun vant…
Golfinteressen har skutt i været i Norge de siste årene, drevet frem av både pandemien og golfstjernen Viktor Hovland. Knut Schiager og Fredrik De Sousa var tidlig ute med å…
Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!