Hva er et omdømme?

Omdømme er et begrep som kan brukes om en bedrift, og handler om hvilke meninger omverdenen har om det som bedriften leverer og det som forventes av den. En bedrifts omdømme er altså et immaterielt bilde eller oppfatning som eksterne personer og andre har om bedriften.

Omdømme kan oppstå på grunn av forventninger

Det er ofte omverdenens forventninger til en virksomhet som har noe å si for deres omdømme. Eksterne interessenter har gjerne forventninger til hva bedriften skal levere, og bedriftens omdømme kan dermed påvirkes av om de leverer det som blir forventet.

Hva kan påvirke omdømme?

Det er flere ulike ting en bedrift gjør som kan påvirke deres omdømme. Om de gjør noe positivt eller negativt for samfunnet, sponser noe, har noen saker i media og så videre.

Omdømme kan brukes om merkevare

Omdømme brukes gjerne for å forklare den verdien et merke eller «brand» kan ha utenom deres håndfaste og materielle verdier. Man kan også bruke begrepet omdømme i sammenheng med en virksomhets «image» og rykte.

Man kan sette en verdi på omdømme, fordi det kan gi en langsiktig verdi. Det kalles da ofte goodwill. Omdømme som goodwill kan skrives inn i regnskapet som en immateriell verdi, det vil si en verdi tilhørende noe som ikke er fysisk som anleggsmidler, bygninger og så videre. Goodwill posteres da i balansen.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Betalingssiden i Tripletex kommer i ny drakt

Vi jobber konstant med å forenkle hverdagen din og gi deg det beste regnskapsprogrammet på markedet. Nå har vi også holdt på så lenge at det begynner å bli behov…

Les mer

Overtid – pålagt eller frivillig?

I denne artikkelen kan du lese om: Hva er overtid og overtidsbetaling?Hvor mye overtid kan du jobbe?Rett på pauserOvertidsbetaling eller avspasering?Hvordan registrere overtid? Men før vi forklarer overtid tar vi…

Les mer

Har du fått brev fra Skatteetaten? 

I denne artikkelen ser vi på de viktigste endringene fra Skatteetaten og hvorfor du bør benytte deg av et system som lar deg håndtere både regnskap og årsoppgjør i en…

Les mer